HSE

بهداشت ، ایمنی ، محیط زیست

HSE

بهداشت ، ایمنی ، محیط زیست

چاه ارت یا زمین الکتریکی

امروزه یکی از مهمترین تاسیسات ایمنی در ساختمان است و وجود چاه ارت در هر ساختمانی نیاز می باشد. یکی از کاربردهای چاه ارت ایجاد برقگیر در بالای ساختمان برای جلوگیری از برخورد صاعقه می باشد.

1. مقاومت اهمی چاه ارت چقدر است؟ مقاومت چاه ارت در ساختمان های مسکونی معمولا زیر 5 اهم می باشد. هر چه این عدد کوچک تر باشد ایده آل تر (خصوصا برای کارخانه ها تاسیسات بزرگ) است.
2. عمق چاه ارت چقدر باشد؟ عمق چاه ارت به نوع خاک و البته رطوبت خاک بستگی دارد. معمولا عمق چاه ارت بین 4 تا 8 متر و با قطر 80 سانتی متر متغیر می باشد. (بطور کلی عمق 6 متر و قطر حدود 80 سانتیمتر برای حفر چاه پیشنهاد می گردد.)

3. سیم مسی استفاده شده در چاه ارت باید چند باشد؟

سیم مسی استفاده شده در چاه ارت باید نمره هفتاد یا بیشتر باشد تا مقاومت آن کمتر شود. (قطر بیشتر = مقاومت کمتر)
به طور کلی اگر مقاومت زمین زیاد و جنس مصالح و مواد استفاده شده مرغوبیت کافی را نداشته باشند عملا چاه ارت بی معنی خواهد بود .

نحوه احداث چاه ارت

برای ساخت چاه ارت یک حلقه چاه به عمق بین 4 الی 8 متر حفر می‌گردد (امکان دارد با توجه به جنس خاک این عمق تغییر کند) و یک صفحه مسی به ابعاد ۷۰*۷۰ سانتیمتر و با ضخامت ۵ میلیمتر که به یک سیم مسی معمولاً نمره 70 از طریق جوش و بست اتصال می‌یابد و از ماده‌ای بنام بنتونیت یا سوپر اکتیو بنتونیت استفاده می‌گردد. این ماده را بهمراه ۱۰۰۰ لیتر آب بصورت دوغاب در آورده و درون چاه می‌ریزیم. در بین کار صفحه مسی را بصورت عمودی و در وسط چاه قرار می‌دهیم و الباقی دوغاب را می‌ریزیم. سپس خاک را سرند کرده داخل چاه می‌ریزیم . یک تابلو تست برای ارت بالای چاه ارت قرار می دهیم و سیم ارت به شین ارت داخل تابلو وصل می گردد و از طریق سیم، کلیه بدنه دستگاهها شامل الکتروموتور بدنه لوازم آشپزخانه هر آنچه را که به برق وصل شده و قابلیت تماس با انسان را دارد به این شمش مسی وصل می‌کنیم .

برای احداث چاه صاعقه گیر نیز می توان یک چاه مشابه همین چاه ولی مجزا از این چاه با فاصله 2 برابر عمق چاه اجرا نمود و در بلندترین نقطه ساختمان یک میله برقگیر نصب می‌کنیم و آنرا نیز به تابلو چاه ارت وصل می‌کنیم.



نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی